.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



donderdag, januari 18, 2007

Reuters' regels: normen, waarden en photoshop

Reuters heeft vandaag een reeks gedetailleerde regels openbaar gemaakt waaraan fotojournalisten die voor het mediabedrijf werken zich moeten houden:

Normen en waarden

Gebruik van Photoshop

(Bij het strikt aanhouden van deze regels door de Zilveren Camera-juryleden zou een groot deel van de inzendingen zijn gediskwalificeerd, inclusief de winnende foto.)

Ook vandaag van Reuters, de inmiddels belegen reutel over het "uiterst snelle, correcte en principiële gedrag" van Reuters in de sitauatie rond de manipulatie en enscènering van foto's in het Libanon-conflict van afgelopen zomer: Last August, Reuters published and then withdrew two photographs from Lebanon that had been digitally altered. At that time, we immediately terminated our relationship with the freelance photographer who took and altered the images. Our swift, strong response, however, both in the days immediately following and in the months since, has strengthened our commitment to our trust principles and our reputation as a respected global news provider. Zoals ook in de reacties is te lezen herinneren niet-Reuters fotojournalisten zich die gang van zaken toch heel anders. Maar men steekt bij Reuters nu, tenminste gedeeltelijk, de hand in eigen boezem door het aanstellen van een nieuwe chef fotografie voor het Midden Oosten, en dat valt te prijzen.

En nu maar hopen dat ook Nederlandse fotojournalisten zich op korte termijn consequent aan een vergelijkbare gedragscode gaan houden. Dat zou het aanzien van de beroepsgroep ten goede komen.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?